אמנת גביזון- מדן

אמנת גביזון- מדן היא תוצר דיון ארוך בין הרב יעקב מדן ובין פרופ' רות גביזון, שמנסה ללבן את העקרונות, הקשיים והפתרונות שחלים בין המגזרים השונים במדינת ישראל בהקשר של המדיניות הציבורית יהודית שלה. האמנה כוללת את ה'אני מאמין' של כל אחד מהצדדים, את השיחה ביניהם, והצעות מעשיות בנושאים שונים.


לקריאת האמנה המלאה, לחצו כאן.
לקריאת העיקרים והעקרונות, לחצו כאן.

פרופסור רות גביזון היא פרופ' בקתדרה לזכויות האדם ע"ש חיים כהן בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, ממייסדי האגודה לזכויות האזרח בישראל ונשיאת האגודה בשנים 1999-1996.
מדבריה: "ברצוני להסביר כיצד יהודייה ישראלית חילונית ציונית וליברלית, בעלת מחויבות לדמוקרטיה ולזכויות האדם, סבורה כי מפעל האמנה אינו רק מתיישב עם מחויבויות אלה – אלא שהוא אף נגזר ומתחייב מתוכן; מדוע עדיף בעיניי לשאוף להגיע לאמנה מסוג זה עם קבוצות אחרות בציבוריות בישראל, במקום להסתפק בגיבושו של "אני מאמין" יהודי-חילוני-ליברלי ולעשות למימושו בפני עצמו, בדרך של 'מהפכה אזרחית' או בדרך אחרת. במפעל האמנה, אני רוצה להגן על חירותי שלי לקיים את אורחות חיי, מפני שאלה הן אורחות חיי הנבחרות. אבל במקביל אני רוצה להגן גם על עצם הריבוי של אורחות החיים וגם על חירותן הדומה של קבוצות שאורחות חייהן אחרות. הצלחת מפעל האמנה תאפשר לכולנו להיפנות מהמאבק על החירות ונגד הכפייה, אל פיתוח רכיבי "החיים הטובים" כפי שכל אחד תופס אותם. האמנה משחררת את כולנו מן הצורך לשייך עצמנו בלעדית למגזר זה או אחר.. האמנה מיועדת לכלל ישראל"

לעקרונות מרכזיים של פרופ' רות גביזון באמנה לחצו כאן.

הרב יעקב מדן הוא אחד מראשי ישיבת הר-עציון, מלמד במכללת יעקב הרצוג שבאלון שבות. בשנת תש"ס היה הרב מדן חבר הנהלת בית הספר לגיור של ועדת נאמן.
מדבריו: "אף על פי שאני מאמין בכל לב בצורך לקרב את חוקי המדינה לתורה, נראה לי שיש להביא בחשבון שלושה גורמים נוספים. הגורם הראשון: התגברות הניכור בחברה החילונית כלפי מה שריח תורה ומצוות נודף ממנו; הגורם השני: ככל שחולף הזמן, גדל המרחק בין החוק הכתוב, הסטטוס קוו של שנות החמישים, לבין המציאות; הגורם השלישי, עיקר העיקרים: השסע בחברה הישראלית נובע מחיכוך ומריבה מתמדת סביב ענייני דת ומדינה, והוא עלול להתקרב לנקודת פילוג שאולי אין ממנה דרך חזרה. הסכמה לאומית מחמת רצון טוב ונכונות מרבית לוויתורים מכל צד עשויים לבוא רק אם כל צד יהיה משוכנע שאף חברו לעימות מוותר ככל יכולתו. אמנה אינה הסכם של 'תן וקח'. היא שותפות של אמת, והיא רואה במאחד את העיקר ומחייבת כל צד לתרום ככל שהוא אך יכול ל'קופה' המשותפת"

לעקרונות מרכזיים של הרב יעקב מדן באמנה לחצו כאן.

הנושא מעניין אותך? קרוב לליבך?
נשמח שתירשמו לאתר, או תצטרפו לדיון בפייסבוק של פרופ' גביזון :
https://www.facebook.com/ruthgavison/


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s